لیست کامل لوازم سیاه قلم که هر طراحی باید بداند

فروشگاه هنری هنرکده سینا بزرگترین فروشگاه آنلاین فروش لوازم سیاه قلم و طراحی با بهترین قیمت لوازم سیاه قلم ، بهترین برند لوازم سیاه قلم و بهترین کیفیت لوازم سیاه قلم در اصفهان است ، شما میتوانید برای خرید یا آشنایی با لوازم سیاه قلم حرفه ایی از طریق راه های ارتباطی روبرو با ما درتماس باشید و از مشاوره تخصصی رایگان ما بهره مند شوید.

نقاشی سیاه قلم پایه و مبنای اولیه نقاشی است و هر کسی که قصد یادگیری نقاشی را دارد باید ابتدا در نقاشی سیاه قلم تبحر پیدا کند. همانطور که از نام آن پیداست، نقاشی سیاه قلم به صورت سیاه سفید می باشد و از دیگر رنگ ها استفاده نمی شود. این سبک از نقاشی در عین حال که نیاز به لوازم زیادی ندارد، ولی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و نقاشی های بسیار زیبایی خلق شده است. عمده استفاده از این سبک، در طراحی چهره است.

لوازم سیاه قلم

برای کسانی که قصد یادگیری سبک سیاه قلم را دارند، تهیه لوازم سیاه قلم ضروری است. در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر به معرفی لوازم سیاه قلم بپردازیم.

مداد مشکی

آشناترین و اولین وسیله نوشتن که هرکس در کودکی با آن شروع به نوشتن می کند، مداد مشکی است. مدادهای مشکی با توجه به میزان نرمی یا زبری آن تقسیم بندی می شود. به طور کلی سه دسته از مداد مشکی وجود دارد:

  • مدادهای گروه H که از اول کلمه Hard شده است.
  • مدادهای گروه B که از اول کلمه Black گرفته شده است.
  • مداد گروه F که از اول کلمه Firm گرفته شده است.

در کنار هر کدام از حروف، عددی قرار می گیرد که نشان دهنده میزان زبری آن مداد است، برای مثال 6B. هرچه از سمت اعداد بزرگتر دسته H به سمت اعداد بزرگتر دسته B حرکت کنیم، زبری و رنگ مداد کمتر می شود. در لوازم سیاه قلم هر کدام از این مدادها کاربرد مخصوص به خود را داشته و در جای خود به کار می رود.

عمومی ترین نوع مداد برای نوشتن مداد های نوع HB است. نام این نوع از دسته مداد که از ترکیب دو دسته Hard و Black گرفته شده است، نشان دهنده این است که زبری این مداد متعادل است. زبری این مداد برای نوشتن بسیار مناسب است.

مداد کنته

نوعی مداد است که در لیست لوازم سیاه قلم و طراحی آورده می شود. اکثریت مداد کنته را همان مداد ذغالی می دانند در صورتی که اینگونه نیست. مداد کنته از اکسید آهن که قهوه ای متمایل به قرمز است، اکسید تیتانیوم که رنگ سفید است و گرافیت و ذغال تشکیل می شود.

این نوع مداد نسبت به مدادهای معمولی توانایی ایجاد سایه های بهتر را دارد. به همین دلیل استفاده از آن در طراحی سیاه قلم بسیار زیاد است. بر عکس مداد زغالی، مداد کنته طیف رنگی بیشتری را دارد.

کاغذ پوستی- لوازم سیاه قلم هنرکده سینا

مداد کنته - لوازم سیاه قلم

کاغذ پوستی

دلیل نامگذاری این کاغذ شاید به دلیل نازک بودن این کاغذ باشد. کاغذ پوستی کاغذی است سفید و نسبتاً نازک که برای کارهای تمرینی و طرح های اولیه مخصوصا در رشته های معماری و همچنین در کیک پزی به عنوان سطح نچسب و یکبار مصرف از آن استفاده می شود.

این کاغذ با نام های کاغذ شیشه ای مات یا کاغذ شیشه نمای مات هم شناخته می شود. جنس این کاغذ از سلولز است. بعد از کشیدن طرح بر روی کاغذ پوستی، می توان آن را به مقوا انتقال داد.

پاکن

دومین ابزار پرکاربرد در لوازم سیاه قلم که نقاشی کشیدن بدون آن امکان ندارد پاک کن است. در صورتی که در حین کشیدن نقاشی اشتباه نمی کنید و نیاز به پاک کردن پیدا نمی کنید، به پاکن نیاز پیدا نمی کنید! پاک کنی که از آن استفاده می کنید بسیار مهم است.

چرا که اگر بعد از پاک کردن هنوز جای طرح قبلی مشخص باشد یا متوجه شوید بعد از پاک کردن به جای اینکه دیگر اثری از طرح نمانده باشد، رنگ ها پخش شده و کار سیاه شده است، آن زمان به اهمیت نوع پاک کن مورد استفاده پی میبرید. در زیر به اختصار به معرفی پرکاربردترین پاک کن ها می پردازیم.

پاکن معمولی

تمام پاکن هایی که در طول تحصیل از آن ها استفاده کرده اید در این دسته قرار می گیرند. این پاک کن ها صرفا برای پاک کردن متن نوشته شده یا طرح می باشد. این پاک کن ها نسبت به پاک کن های مخصوص که در لوازم سیاه قلم استفاده می شوند شاید کمی زبر تر باشند و محدوده پاک شده نسبت به محدوده پاک نشده به صورت تیز از یکدیگر قابل مشاهده هستند.

پاک کن خمیری

نوع خاصی و جالبی از پاک کن ها که جز لوازم سیاه قلم و طراحی به حساب می آید، پاک کن خمیری است. پاک کن های معمولی بعد از پاک کردن، بر روی کاغذ باقیمانده هایی را بر جای می گذارند ولی پاک کن خمیری بعد از پاک کردن هیچ باقیمانده ای بر جای نمی گذارد. این پاک کن به صورت خمیری بوده و در دست به شکل دلخواه در می آید. نحوه پاک کردن با پاک کن خمیری با پاک کن های معمولی تفاوت دارد.

برای پاک کردن با این پاک کن ها فقط کافیست پاک کن را به صورت عمودی بر روی کاغذ قرار داده و با فشار دادن و برداشتن، نوشته یا طرح مورد نظر پاک می شود. این پاک کن سیاهی پودر زغال و گرافیت را به خود جذب می کند و به خاطر این ویژگی‌ها این پاک کن به یکی از وسایل اساسی تکنیک نقاشی سیاه قلم تبدیل شده است.

محو کن

محو کن یا Belnding Tool یکی از ابزارهای نسبتا ضروری برای حرفه ای تر و واقعی تر شدن نقاشی است. این وسیله برای محو کردن و ایجاد جلوه های سه بعدی و سایه ها بسیار کاربرد دارد. محو کن از لوله کردن و فشرده کردن کاغذ به دست می آید.

سوالات متداول

چرا امروزه مداد کنته همچنان یکی از اصلی ترین وسایل سیاه قلم است؟

مداد کنته یک ویژگی خاصی دارد که استفاده از آن را بسیار برای طراحی سیاه قلم مناسب کرده است. بیشتر مدادهایی که در طراحی به کار برده می شود اثری شفاف بر روی کاغذ به جا می گذارند. اما مداد کنته به دلیل داشتن هسته ای زغالی نوعی اثر غیر شفاف بر روی سطح کاغذ می گذارد.

تورتیلون چیست؟

تورتیلون (تورتیلیون) یک نوع محو کننده می باشد که شبیه استوانه است و معمولا دارای یک سر است. تورتیلون همانند دیگر محو کننده ها از نوعی کاغذ فشرده ساخته شده و برای محو کردن خط هایی که با زغال، کنته و مداد رسم شده اند استفاده می گردد.

کاغذ مخصوص سیاه قلم چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

در اصطلاح بازاری کاغذ سیاه قلم باید گرم بالا باشد، به این معنی که ضخیم بوده تا در مراحل محو کاری و لایه گذاری بافت کاغذ از بین نرفته و پاره نشود.

حداقل چه مبلغی برای خرید وسایل سیاه قلم نیاز است؟

همانطور که اشاره شد، وسایل سیاه قلم در نوع ها و برندهای مختلفی هستند و با توجه به سطح شما نیز ممکن است وسایلی را نیاز داشته و یا نداشته باشید. از این رو نمی توان قیمت مشخصی اعلام کرد.
شما می توانید قیمت های به روز وسایل سیاه قلم را با برندهای مختلف در سایت هنرکده سینا مشاهده کنید. به این صورت قیمت اجناس و میزان مبلغی که نیاز است هزینه کنید قابل محاسبه خواهد بود.