آشنایی کامل با اسکیس (SKISS) و کاربرد آن در معماری

فروشگاه هنری هنرکده سینا بزرگترین فروشگاه آنلاین فروش لوازم معماری و مهندسی ، خرید لوازم معمار با بهترین قیمت لوازم معماری و بهترین برند لوازم معماری و مهندسی در اصفهان است ، شما میتوانید برای آشنایی با لوازم معماری حرفه ایی از طریق راه های ارتباطی روبرو با ما درتماس باشید و از مشاوره تخصصی رایگان ما بهره مند شوید ،

اسکیس یک روش های در معماری است که با دست طراحی صورت می گیرد. با این روش می توان طرح هایی سریع و منحصر به فردی را با دست طراحی کرد.SKISS این فرصت را به ما می دهد که طرح هایی خلاقانه و ابتکاری طراحی کنیم. همچنین می توان با این روش ایده ها و طرح های مورد نظر را به آسانی و با سرعت زیاد طراحی کرد.

اسکیس در واقع یک طراحی اولیه است که با دست کشیده می شود و از آن در ارائه طرح های اولیه در معماری استفاده می شود.همچنین نشان دهنده نحوه تفکر طراح در رابطه با طرح های معماری نیز می باشد که موجب ایجاد طراحی های منحصر به فرد و خاص در معماری می شود.

اسکیس نه تنها در معماری بلکه در خلق هر اثر هنری دیگری کاربرد دارد و اسکیس و سایر کارهای اساسی برای ایجاد سازه ها و طرح های دلخواه از جمله اقدامات و مفاهیم اساسی در معماری است که هر فردی باید یاد بگیرد و ذهن از آن استفاده کند. و ایده های شما برای طراحی طرح های فوق العاده و زیبا به گونه ای که طراحی شما پس از گذراندن مراحل و رسیدن به مرحله نهایی مانند سه بعدی با استفاده از نرم افزار 3DMAX و سایر اندازه گیری ها منجر به ایجاد سازه های مهندسی شود.

اسکیس چیست

یک اسکیس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

SKISS از این جهت مهم است که می تواند ایده و خط فکری را به خوبی نشان دهد. اغلب معماران عقیده دارند که اسکیس یک هنر است که می تواند اصالت کار معمار را نشان دهد.

اسکیس تنها در معماری استفاده نمی گردد و می توان آن را به وفور در رشته های زیرگروه هنر های تجسمی نیز مشاهده کرد.

در آموزش اسکیس در معماری از خط های بسیاری استفاده می گردد و این مورد نیز به ذات آن باز می گردد ، چون که نباید از اسکیس به عنوان یک طرح تمیز و شیک یاد نمود. بعضی از معماران توانایی اینکه که یک SKISS سریع و قابل فهم را ارائه بدهند ندارند. از این رو از روش های جایگزین مانند ساخت انواع ماکت های دو بعدی و سه بعدی استفاده می کنند.

اشخاصی که در معماری حرفه ای هستند اعتقاد دارند جهت موفقیت در اسکیس و راندو و جلوگیری از شکست خوردن، نیاز است که ابتدا چگونه فکر کردن را بیاموزید و سپس به سمت چگونه طراحی کردن بروی

ترسیم طرح اسکیس

برای ترسیم طرح اسکیس چه نکاتی را باید مدنظر داشته باشیم؟

به دلیل استفاده از حط های گوناگون و زیاد در اسکیس نیاز است که نکاتی را مدنظر داشته باشید، از جمله:

  • توجه بسیار زیاد به سایه زنی: ابتدا نیمرخ طرح را چنانچه ترسیم میکنند که طرح دلچسب تر باشد. سعی کنید از زاویه های گوناگون و حتی معکوس طراحی را مورد بررسی قرار دهید.
  • نیاز است کنترل قابل قبول و بالایی را در موقعیت های گوناگون معمار برای تسلط بیشتر در نظر داشته باشید.
  • استفاده از رنگ های متنوع برای جذابیت بیشتر طرح نیز مفید است.
  • و…

با استفاده از این نکات در نهایت می‌توان یک طرح عالی SKISS عالی را مشاهده  نمود.

مزایا

استفاده از طرح اسکیس مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • جلوگیری از اتلاف وقت: بعضی از افراد ممکن است در طراحی اولیه خود با کم و کاستی و مشکلاتی روبرو گردند که با استفاده طرح اسکیس می ‌توان این مشکلات را به راحتی برطرف کرد.
  • با این روش افراد می توانند ایده های خود را به راحتی بر روی کاغذ پیاده کنند و با همفکری یکدیگر به یک طراحی ایده آل تر برسند.

در SKISS که به سادگی و خیلی سریع انجام می شود کمک می کند که قبل از طراحی پلان، طراح و یا معمار بتواند با انسجام فکری بیشتری به طراحی پلان اقدام نماید.

تفاوت SKISS و نقاشی

در هنر اسکیس سرعت عمل مهم است و  یک نیاز ضروری برای نشان دادن ایده اولیه طراح به مشتری است. در این روش اجباری به توجه به جنبه های زیبایی شناختی نیست.

اما در هنر نقاشی زیبایی یکی از اصلی ترین مواردی می باشد که هر نقاش برای ارائه کار خود باید مد نظر قرار دهد.

در اسکیس هدف نشان دادن کلیت یک فضا، ساختمان، منظر و … با خطوط مشخص می باشد، ولی در نقاشی تلاش می شود که جزییات همین فضاها به خوبی نشان داده شود.

در واقع SKISS و نقاشی هر دو سعی می کنند یک طرح را ارائه دهند ولی یکی با جزئیات کمتر و دیگری با جزئیات بیشتر و دقیق تر. می توان گفت مهم ترین تفاوت بین اسکیس و نقاشی، تفاوت در کاربردهایشان است.

ابزار

محدودیت در ابزار یکی از ویژگی های اسکیس می باشد و ابزارهایی که امکانات خط می دهند برای این هنر مناسب تر هستند. از مهم ترین ابزار مورد نیاز مداد است. از ابزار مهم بعد از مداد میتوان به زغال، روان نویس و آب مرکب اشاره کرد.

امروزه تعداد زیادی از هنرمندان از ابزارهای دیجیتال همچون موبایل و تبلت نیز استفاده می کنند.

ابزار مورد نیار اسکیس

کاغذ مناسب

کاغذ اسکیس به طراح آن بستگی دارد. اما بیشتر از کاغذهای ارزان و کم بافت مثل کاغذ کاهی یا پارس استفاده می گردد.از این کاغذ به دلیل صرفه جویی در هزینه، روانی حرکت ابزار بر روی کاغذهای ارزان قیمت و اصطلاحا گرم پایین استفاده می شود.

اسکیس های پاستل می توانند بر روی مقواهای بافت دار هم انجام گردند. یک طراح برای به کسب مهارت لازم در SKISS باید تعداد پرشماری طراحی سریع از موضوعات گوناگون انجام دهد تا به هماهنگی و هارمونی کافی در ریتم خطوط و ساختار طرح دست پیدا کند.

انواع روش های اجرای اسکیس در معماری

  • اسکیس دستی: این روش در واقع قدیمی ترین و ابتدایی ترین شیوه اجرا در میان طراحان است. به شکلی که طرح مورد نظر از سر انگشتان طراح توسط قلمی ساده بر روی کاغذ اجرا می گردد.
  • اسکیس با نرم افزار : در این روش از یکی از به روز ترین تکنولوژی های حال حاضر یعنی نرم افزار ها استفاده می شود. امروزه انجام SKISS با نرم افزار بساری رایج شده است چون به راحتی با کامپیوتر، تبلت و حتی موبایل می توان اسکیس های زیبایی ترسیم کرد.

انواع اسکیس در طراحی:

  • اسکیس کروکی:

از این روش برای به خاطر سپردن فیگور طرح لباس استفاده می شود. اگر طراح بخواهد از یک مفهوم و ایده برای مدت طولانی استفاده کند، از این روش استفاده می کند. در این نوع اسکیس نیازی به تکمیل طرح تا انتها نیست و طرح می تواند نیمه کاره بماند. این روش اسکیس در طراحی، طراحی فیگور، طراحی لباس و مد، طراحی صنعتی و معماری بسیار مفید است. طراحان مد نیز از این سبک برای نشان دادن مدل های زنده استفاده می کنند.

  • اسکیس راندو:

از این نوع اسکیس برای ثبت طرح هایی برای طبیعت استفاده می شود. در این روش از رنگ های رایج و ساده استفاده می شود. بنابراین رنگ نقش مهمی در طرح های راندو دارد. هنرمندان بزرگی مانند ادوارد مانه و کلود مونه نیز از این روش استفاده کردند.

  • طرح چهره:

این تکنیک مربوط به طراحی صورت است و برای ثبت شخصیت یا حالت احساسی چهره برای لحظه ای کوتاه استفاده می شود. طرح های پرتره برای انتخاب زاویه مناسب برای اجرای طرح استفاده می شود.

  • طرح مفهومی:

از این نوع اسکیس برای انتقال احساس درونی و مفاهیم ذهنی مانند غم، مرگ، عشق، زندگی و شادی و ایجاد آنها بر روی کاغذ استفاده می شود.طرح کلی:

در این طرح محتوای محیط بدون توجه به شیء یک تصویر خاص ترسیم می شود. کاربرد این روش در طراحی مناظر و مناطق طبیعی مانند جنگل ها، رودخانه ها و محیط هایی که افراد در ساخت آن نقشی ندارند.

  • طرح های عام:

برای نگهداری آرشیو طراحی و تکمیل طرح های چند بعدی از طرح های ویژه ای استفاده می شود.

سوالات متداول

برای جلوگیری از لکه روی اسکیس باید چه کاری انجام دهیم؟

زمانی که در طرح از سایه ها استفاده می شود، برای جلوگیری از تداخل رنگ های دیگر و یا ایجاد لکه بر روی طرح نیاز است که از یک کاغذ اضافی زیر دست استفاده شود.

چگونه بافت در اسکیس اضافه کنیم؟

می توان به طرح اسکیس بافت اضافه کرد. این کار با استفاده از ابزار رنگ آمیزی انجام می گردد. یکی از مناسب ترین ابزار برای ایجاد بافت در اسکیس آبرنگ می باشد. به کمک ابرنگ خیلی ساده میتوان بافت و جلوه صحیح تری از کار خود را نمایش دهید.

اسکیس چهره چیست؟

این تکنیک برای طراحی چهره است و برای ثبت کاراکتر و یا حالت چهره یک فرد در یک لحظه کوتاه می باشد. به این صورت که شخص در یک لحظه خاص به دلیل احساسات زیاد حالتی خاص در صورت خود بروز میدهد و هنرمند آن حالت را در دفتر طراحی خود ثبت می کند. اسکیس چهره همچنین برای تصمیم گیری انتخاب زاویه مناسب برای پیاده سازی یک طراحی و یا نقاشی چهره مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع اسکیس در طراحی چیست ؟

  • اسکیس کروکی
  • اسکیس راندو
  • طرح چهره
  • طرح مفهومی
  • طرح های عام