لیست کامل لوازم نقشه‌ کشی

فروشگاه هنری هنرکده سینا بزرگترین فروشگاه آنلاین فروش لوازم نقشه‌ کشی با بهترین قیمت لوازم نقشه‌ کشی، بهترین برند لوازم نقشه‌ کشی و بهترین کیفیت لوازم نقشه‌ کشی در اصفهان است ، شما میتوانید برای خرید یا آشنایی با لوازم نقشه‌ کشی حرفه ایی از طریق راه های ارتباطی روبرو با ما درتماس باشید و از مشاوره تخصصی رایگان ما بهره مند شوید .

تاریخچه لوازم نقشه کشی

نقشه، تصویری از یک جسم یا بخشی از آن از تخیل خلاق است. در واقع نقشه ها به عنوان زبان های رسا و قدرتمند شناخته می شوند. جالب است بدانید که به طور کلی نقشه ها سابقه ای طولانی دارند و نقشه ها از زمان های بسیار قدیم وجود داشته اند. اگرچه نوشتن اختراع نشده بود، اما مردم سخنان و عقاید خود را در تصاویر و نقاشی ها بیان می کردند.

در این راستا نقاشی های زیادی در غارها و صخره ها یافت شده که این موضوع را تایید می کند. این تصاویر با گذشت زمان تکامل یافتند و به خطوطی از تصاویر تبدیل شدند که در مصر هیروگلیف نامیده می شوند. حال باید توجه داشت که سازه های ساخته شده در گذشته قطعا دارای نقشه اولیه بوده اند. در شکل اول یک فرم هندسی وجود داشت که بر تمام اشکال دیگر غالب بود.

با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری، علائم و عناصر مختلفی در تصویر ایجاد شد و این به نوبه خود توانایی طراحی نقشه را افزایش داد. امروزه اهمیت نقشه برداریو استفاده صحیح از لوازم نقشه کشی به حدی است که در مدارس و دانشگاه های دنیا دارای بخش ها و گروه هایی است و توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می کند.

پس از گسترش و بهبود نقشه برداری، مهندسان بر این باورند که استانداردسازی می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات و چالش ها باشد. در شرایط کنونی استاندارد به معنای ایجاد هماهنگی است. اولین سازمان های استاندارد در انگلستان، هلند و آلمان در سال 1902 تأسیس شدند. سازمان های استاندارد در این کشورها ملی محسوب می شوند.

در سال 1926، سازمان های استاندارد 20 کشور مختلف سازمانی به نام ISA تشکیل دادند. پس از جنگ جهانی دوم این سازمان به عنوان ISO معرفی شد و قوانین و اساسنامه خاصی برای آن ایجاد شد. در ایران سازمان ملی استاندارد در سال 1332 تأسیس شد و سپس به عضویت سازمان بین المللی ISO درآمد و هم اکنون دستورات ISO در ایران اجرا می شود. به طور کلی نقشه قادر خواهد بود مهندس و معمار را در ساخت یک سازه اساسی همراهی کند.

لیست کامل لوازم نقشه‌ کشی

لیست کاملی از لوازم نقشه‌ کشی همراه با قیمت در سایت هنرکده سینا موجود است که شما می توانید بعد از مشاهده توضیحات در صورت نیاز آن ها را خریداری کنید.نقشه در واقع به‌عنوان یک زبان گویا و توانا شناخته می‌شود. نقشه پیشینه‌ای دیرینه دارد و از زمان‌های دور تا به امروز وجود داشته است. حتی زمانی که نوشتار ابداع نشده بود، اشخاص حرف‌ها و افکار خود را با تصویر و نقاشی به یکدیگر انتقال می دادند. در غارها موارد زیادی یافت شده است که این مورد را ثابت می کند.

با پیشرفت علم، برای طراحی سازه ها از نقشه ها استفاده گردید. در حال حاضر، اهمیت نقشه‌کشی به‌اندازه‌ای است که در مدارس و آموزشگاه‌ها در سراسر دنیا رشته‌ها و واحدهایی برای این موضوع در نظر گرفته اند و مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.منظور از لوازم نقشه‌ کشی، مهمترین ابزارهایی است که برای انجام پروژه های مهندسی در عملیات نقشه کشی استفاده می شود.

خط کش T، خط کش معمولی، گونیا، پرگار، شابلون و … فقط چند نمونه از لیست لوازم نقشه‌ کشی است. برای رسم خطوط موازی معمولا از خط کش T  استفاده می شود. برای رسم زوایایی 30. 45. 60 و 90 از گونیا استفاده می گردد. پرگار در رسم دایره، نیم دایره استفاده می شود و …هر کدام از وسایل نقشه کشی کارایی مهمی در ترسیم نقشه دارد و خرید یک وسیله با کیفیت در این زمینه بسیار مهم است. در ادامه چند نمونه از لوازم نقشه کشی را آورده ایم. شما می توانید برای خرید و مشاهده لیست کامل محصولات همراه با قیمت به سایت هنرکده سینا مراجعه کنید.

تخته رسم

این ابزار صفحه ای از پلاستیک یا چوب است که کاملاً مسطح بوده و از دو پایه کوتاه که مایل هستند تشکیل شده است. تخته طراحی باید طوری باشد که بتوانیم آن را جابجا کنیم. تخته رسم یکی از لوازم نقشه‌ کشی است. تخته رسم صفحه ای مستطیل شکل است که ابعاد آن 70×100 سانتی متر می باشد.

تخته رسم هایی که برای استفاده دانش آموزان تولید می شود، در ابعادی حدود 70×50 سانتی متر و از چوب های صنعتی مانند نئوپان می باشد. هردو سطح این تخته ها باروکش چوب پوشیده شده است.معمولاً، دو پایه سراسری در جهت عرض تخته چسبانده می شود که به آن شیبی مناسب بدهد تا کار ترسیم بر روی آن، انجام شود.

این ابزار صفحه ای از پلاستیک یا چوب است که کاملاً مسطح بوده و از دو پایه کوتاه که مایل هستند تشکیل شده است. تخته طراحی باید طوری باشد که بتوانیم آن را جابجا کنیم. تخته طراحی ابعاد مشخصی دارد.

خط کش T:

جهت رسم خطوط موازی و افقی از این نوع خط کش ها استفاده می‌شود. این خط کش ها به شکل حرف T انگلیسی بوده و از جنس‌های پلاستیکی و چوبی و … ساخته می‌شوند. جهت رسم خطوط موازی می‌توانید همان‌طور که بازوی غیر مدرج را به لبه‌ی سمت چپ میز نقشه‌کشی یا تخته‌رسم تکیه می‌دهید، آن را جابه‌جا کرده و خطوط موردنیاز را رسم کنید.

مداد های نقشه کشی

از مداد علاوه بر استفاده در نوشتن، طراحی ، نقاشی و …. به عنوان یکی از لوازم نقشه‌ کشی نیز استفاده می شود. در کارهای طراحی، نقشه کشی و کارهای گرافیک از انواع مختلف مداد ، بر حسب ضرورت برای کارهای اولیه استفاده می گردد.

مدادها به سه گروه اصلی تقسیم می شوند:

  • گروه اول مدادهای سخت یا Hard :این مدادها با حرف H مشخص شده اند. هر چه شماره H بالاتر باشد، سختی مواد بیشتر و کم رنگتر است.
  • گروه دوم مدادهای سیاه یا Balak : مدادهای سیاه با حرف B مشخص شده اند. هر چه شماره B بیشتر باشد، مغز مداد نرمتر و رنگ آن سیاه تر است.
  • بجز دو گروه بالا نوع دیگری مداد نیز وجود دارد که برای کارهای عمومی مانند نوشتن و نظایر آن کاربرد دارد، که با حرف HB مشخص شده است. این مدادها کیفیتی متوسط دارند چون تا حدودی سختی و رنگ را یکجا دارند.

همانطور که در توضیحات بالا نیز مشخص است، اساس تقسیم بندی مدادها براساس میزان نرمی و سختی مغز آنها می باشد.

یکی دیگر از لوازم نقشه‌ کشی میزهای نقشه‌کشی می باشد. این میزها از جنس‌های فولاد و چوب و غیره و در اشکال متعدد تولید می‌شوند.

همچنین ارتفاع‌ها و شیب‌های متغیر برای میزهای نقشه کشی در نظر میگیرند. سطح رویی میزها باید تمیز و سفید و قابل تمیز کردن باشد. نکته مهمی که در این میزها باید در نظر گرفته شود غیرقابل خراش بودن این میزها است.

میزهای نقشه‌کشی

میز نقشه کشی-لوازم نقشه‌ کشی

گونیا-لوازم نقشه‌ کشی هنرکده سینا

گونیا

گونیا نیز یکی دیگر از لوازم نقشه‌ کشی برای دانش آموزان و دانشجویان معماری به حساب می آید.از گونیا جهت ترسیم زاویه‌های 30 و 45 و 60 و 90 درجه استفاده می‌ گردد. گونیا انواع مختلفی دارد که شامل گونیای ثابت و قابل تنظیم می باشد.

پاک‌کن

برای پاک نمودن اشتباهات رسم مدادی یا مرکبی از پاک‌کن به عنوان یکی از لوازم نقشه کشی استفاده می ‌گرددکه باعث پاک شدن و تمیز شدن سطح می‌ شود. پاک‌کن‌ها بیشتر از جنس پلاستیک بوده و در برابر هوای آزاد فاسد می ‌شوند.

مناسب تر است که پاک‌کن انتخابی شما سفید و نرم باشد. در دفاتر فنی مهندسی از پاک‌کن‌ های الکتریکی نیز استفاده می شود.

کاغذ یکی از مهمترین لوازم نقشه‌ کشی

مسلما بدون کاغذ ما نمیتوانیم نقشه‌ ها و طراحی‌ ها را رسم کنیم. نقشه‌هایی که روی کاغذ کالک رسم می‌شوند، به حالت اوزالید می‌توانند تکثیر شوند. این کاغذها در برابر رطوبت حساس هستند.

اگر میخواهید نقشه را روی کاغذ کالک منتقل نمایید باید در آغاز نقشه را به شکل مدادی روی کاغذ پوستی یا سایر کاغذها رسم کنید، سپس کاغذ کالک را روی طرح مدادی بچسبانید و طرح موردنظر را توسط قلم راپید روی کاغذ کالک رسم کنید.

از ویژگی های کاغذ خوب جهت رسم می توان موارد زیر را نام برد:

  • مقاوم در برابر پارگی
  • مقاوم در مقابل پاک کردن
  • مات بودن و عدم داشتن موج
  • سفید مایل به کرم بودن

سوالات متداول

 از خط کش T به چه منظور استفاده می شود؟

خط کش تی جهت کشیدن خط راست و با زاویه (خطوط افقی و عمودی) مشخص نسبت به لبۀ
کار تخته رسم، استفاده می شود.

کاغذ نقشه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

باید محکم، سفید و دارای اندازۀ استاندارد باشد. با توجه به نوع نقشه و کار شما اندازه استاندارد متفاوت می باشد.

برس نقشه کشی چیست؟

از این برس زمانی استفاده می‌شود که آثاری از پاک‌کن روی کار باقی‌مانده باشد. بهتر است برس بعد از مدتی استفاده توسط آب ولرم و مایع صابون شسته شود، به‌این‌ترتیب کارایی آن دوچندان می شود.