مقالات

لیست کامل و قیمت به روز لوازم معماری و مهندسی

لوازم معماری و مهندسی

لوازم معماری و مهندسی در واقع یکی از ظریف ترین محصولاتی می باشند که در رشته معماری ساختمان ها و عمران استفاده می گردد. شما می توانید لیست کاملی از لوازم معماری و مهندسی را در فروشگاه آنلاین هنرکده سینا تهیه کنید.

لوازم و محصولاتی که در رشته معماری استفاده می شود، بسیار پر تنوع هستند. از این رو برای بیشتر طراحان این سوال پیش می آید که در مرحله اول باید کدام یک از این لوازم معماریس و مهندسی را خریداری کنند.

در ادامه لیستی از لوازم معماری و مهندسی را آورده ایم و سپس به توضیح چند نمونه از آنها می پردازیم:

تخته رسم

صفحه ای  مستطیل شکل که در ابعاد 70×100 سانتی متر می باشد. تخته رسم از چوب های صنعتی که کناره سمت چپ آن سر تا سر از یک تکه چوب است، ساخته شده است. تخته رسم هایی که برای استفاده دانشجویان ساخته می شود، در ابعاد تقریبی 70×50 سانتی متر و از چوب های صنعتی مانند نئوپان است. هردو سطح این تخته ها باروکش چوب پوشیده شده یا چوبهای چند لایه که اطراف آن رهواری از چوب سخت چسبانیده شده تا هم ضخامت چوب نئوپان یا چند لایی را بپوشاند و هم حرکت خط کش تی روی آن به آسانی انجام شود.

معمولاً، دو پایه سراسری در جهت عرض آن نیز چشبانده می شود که به تخته رسم شیبی مناسب می دهد تا کار ترسیم بر روی آن، انجام گیرد.

لیست کامل تخته رسم

میز نقشه کشی

میز استفاده شده به عنوان لوازم معماری و مهندسی ، میزی است با رویه کاملاً صاف، نرم و مسطح با پایه های فلزی و گاهی چوبی به ابعاد 80×120 سانتی متر و یا 120×180. در این میزها به راحتی ارتفاع میز و شیب سطح میز قابل تنظیم است.

لیست کامل میزنور نقشه کشی

کاغذ یکی از مهمترین لوازم معماری و مهندسی

کاغذ کالک

برای رسم نقشه‌ها و طراحی‌های مختلف کاغذ یک وسیله ضروری است. نقشه‌هایی که روی کاغذ کالک رسم می‌شوند، به حالت اوزالید می‌توانند تکثیر شوند. این کاغذها در برابر رطوبت حساس می‌باشند.

درصورتی‌که قصد دارید نقشه را روی کاغذ کالک منتقل نمایید بایستی در آغاز نقشه را به شکل مدادی روی کاغذ پوستی یا سایر کاغذها رسم کنید، سپس کاغذ کالک را روی طرح مدادی چسبانده و طرح موردنظر را توسط قلم راپید روی کاغذ کالک رسم کنید.

از ویژگی های کاغذ خوب برای رسم به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر پارگی
  • مقاوم در مقابل پاک کردن
  • مات بودن و عدم داشتن موج
  • سفید مایل به کرم بودن

گونیا

برای کشیدن خطوط قائم و کلیه خطوطی که دارای زاویه ای مشخص (ضریبی از عدد 15) باشند، از گونیا استفاده می شود. گونیا به دو صورت است:

  • گونیای ثابت: گونیای ثابت دو نوع است، گونیای 45 درجه و گونیای 30-60. گونیای 45 درجه دارای زوایای 45 درجه است و گونیای 30-60 دارای زوایای 30 و 60 درجه می باشد.
  • گونیای متغیر: گونیای متغیر دارای لولایی است که می توان به کمک آن زوایای مختلف را ترسیم کرد.

مداد

از مداد برای رسم کردن خطوط، نوشتن اعداد و حروف و همچنین هاشور زدن استفاده می ‌شود. مدادها دارای نوع ها، کیفیت‌ها و کاربردهای متنوعی می باشند. روی مدادها معمولاً علامتی اختصاری حک‌شده است که نشان‌دهنده‌ی کاربرد آن‌ها است. در مدادهای معمولی، جنس مغز آن‌ها بر روی مداد حک‌ شده است. این مدادها با مدادتراش و سمباده تیز می‌شوند.

پاک‌کن

جهت پاک نمودن اشتباهات رسم مدادی یا مرکبی از پاک‌کن به عنوان یکی از لوازم معماری و مهندسی استفاده می‌شود. آن ها عموما از جنس پلاستیک هستند و با قرار گرفتن در هوای آزاد فاسد می‌شوند. پاک‌کنی انتخاب ‌کنید که سفید و نرم باشد. پاک‌کن‌های الکتریکی هم در دفاتر فنی مهندسی استفاده فراوانی دارد.

مدادتراش و سمباده

وظیفه تراش که کاملا مشخص است. از تراش جهت تیز کردن نوک مداد و آماده کردن آن برای طراحی استفاده می‌شود.

خط کش تی

خط کش تی

این خط کش یکی از لوازم معماری و مهندسی است که برای ترسیم خطوط افقی استفاده می شود. معمولاً خط کش های تی در دو نمونه ساخته می شوند :

یکی خط کش با سر ثابت که تنها برای رسم خطوط افقی استفاده می شود. دیگر، خط کش با سر متحرک که تحت هر زاویه ای قابل تنظیم می باشد و می توان به وسیله آن خطوط با زاویه دلخواه تنظیم کرد.

از خط کشT  نباید برای برش کاغذ یا مقوا و مانند آن استفاده کرد. چون امکان دارد وسایل برنده مثل کاتر و … به لبه خط کش تی صدمه بزند.

پرگار

اگر قصد ترسیم یک دایره دارید و یا بخواهید قسمتی از دایره را بکشید و یا جهت تقسیم خطوط، انتقال اندازه‌ها و نیز حروف نویسی و ترسیم کارهای حرکتی، پرگار یکی از لوازم معماری و مهندسی مناسب می باشد.

قیمت لوازم معماری و مهندسی

با توجه به اینکه در بازار،  برندهای مختلفی موجود است قیمت ها نیز بسیار متفاوت و متنوع می باشند. شما می توانید جهت مشاهده قیمت های به روز و خرید این محصولات به سایت هنرکده سینا و بخش لوازم معماری مراجعه کنید. در این بخش لیست کاملی از محصولات برای خرید قرار داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *